Enligt bokföringslagen ska företaget upprätta beskrivningar över bokföringssystemets organisation och uppbyggnad som behövs för att ge en överblick över systemet. (Systemdokumentation) Företaget ska också upprätta sådana beskrivningar över genomförda bearbetningar inom systemet som gör det möjligt att utan svårighet följa ock förstå de enskilda bokföringsposternas behandling. (Behandlingshistorik)
Här kan du skriva ut den dokumentation som krävs till din bokföring.
Behandlingshistoriken visar hur arbetet skett i programmet till de delar lagen kräver. Utskriften kan ske på olika sätt och omfattar det år du just valt i programmet. Behandlinghistoriken loggas från ditt arbete vid registreringar och via [F12] kan du kolla att inställningen är korrekt.
Detta dokument beskriver hur systemet arbetet samt förhållandet mellan olika moduler och rutiner.
Här kan du ställa in hanteringen av behandlingshistoriken, för att följa gällande bestämmelser för bokföringen. Du kan välja mellan automatisk eller manuell hantering.
Oavsett du har historiken inställd på autohantering eller ej så når du kontroll av loggdatum genom att trycka [F12] på de flesta platser i programmet.